Labrador sterft na eten van slakkenkorrels

01-09-2011

slakkenkorrels

De flinke zwarte labrador van de familie Ramaekers in Neerpelt is gestorven nadat hij in de siertuin de slakkenkorrels was gaan oplikken. Dat de gifstof metaldehyde dodelijk kan zijn voor honden staat niet op de verpakking. Verdeler Edialux zal er vanaf nu – als eerste in de branche – wel voor waarschuwen.

Heidi en Danny Ramaekers hadden het etiket op de doos slakkenkorrels goed gelezen. “Nergens een doodskop. Wel werd vermeld dat er een stof was toegevoegd waar honden en katten vies van zijn omdat die slecht ruikt en smaakt”, vertelt Heidi. Toch bleek hun labrador Raiko dol te zijn op die bittere slakkenkorreltjes die ze donderdagavond in de siertuin strooiden. “Een half uur later was Raiko al ziek: koorts en schuimbekken.”

De dierenarts kon de doodsstrijd van de labrador niet meer stoppen, ook niet na contact met het antigifcentrum. De stuiptrekkingen en bloedingen van het hulpeloze dier waren niet om aan te zien. “We hebben afscheid genomen van onze metgezel en hem daarna laten inslapen. We willen in geen geval de producent viseren. Wel willen we voorkomen dat er nog onschuldige honden sterven. Daarom willen we iedereen waarschuwen voor slakkenkorrels met het werkzame bestanddeel metaldehyde”, zegt Heidi Ramaekers.

Edialux, verdeler van gewasbeschermingsmiddelen, reageert verbaasd en vol medeleven op de dood van Raiko. “De nieuwe etiketten van de slakkenkorrels krijgen een extra waarschuwing. We zullen vermelden dat de gebruiker moet vermijden dat honden het product kunnen opnemen”, zegt marketingverantwoordelijke Laurent Bernaerts van Edialux. “Onze etiketten waren al gekeurd en goedgekeurd door het ministerie. In principe was er dus niets mis mee. Een hond moet trouwens een paar honderd gram slakkenkorrels eten vooraleer dit dodelijk is. En er zijn maar 20 tot 30 korreltjes nodig per vierkante meter. Mogelijk was de labrador heel gevoelig voor het product.”



Tags: , , , , , ,

Geef je mening